fredag 10 februari 2012

Prekära vardagsepisoder


Fick för mig att laga Wallenbergare idag. På tjäder. Fick ett tips av en facebookvän att det är något som man verkligen ska prova på. Nåväl.

Wallenbergare är inte helt enkelt, men det är oerhört välsmakande om man lyckas. Tar en del tid samt planering och det krävs kärlek i grytorna. Glada, klassiska tillbehör som gröna ärtor, skirat smör och lingon gör rätten till en fenomenal succé i munnen. Lingonen är viktiga! Jag kör mina lingon med cognac och råsocker.


Tjäder – check! Ägg – check! Grädde – check! Krydd... FAN – Vill ju verkligen göra det på riktigt...man behöver 4 kryddor! En suverän kryddblandning – Dock inte lätt att få tag på visar det sig... En blandning av nejlika, kryddpeppar, vitpeppar och muskot i en enda grym symbios (Googla om du inte vet vad det är)


Jaha – Blir till att åka till Carlssons Sätila (lokala butiken – bättre än de flesta landsortsbutiker kan tilläggas – Och jag har besökt många!).


Kliver in genom dörren på Carlssons. Stegar rätt fram till den överfulla kryddhyllan. “-Hm.. nu ska vi se – Fyra Kryddor ska vi ha...coolt kryddorna går i bokstavsordning... låt se; a...b...c..d...e....f....fänkål....” Men va fan här finns ju inga 4 kryddor!” Precis i detta nu så öppnar sig skjutdörrarna och en tjej kommer in i butiken. Hon ställer sig en halv meter bakom mig och kikar på kryddorna över min axel... Jag slänger en snabb blick bakåt och ser att det är Madde Prim (en bekant till både mig och Ellen).


Jag: “Nämen hallåååå hej – hur äärrrrreeee?” (snabb blick på Madde, men fortsätter ändå titta på kryddorna)

Hon: “...eh... jo... det är bra....”

Jag: “"-Jaha... haft en bra vecka eller? Jag tycker det har varit rätt kallt”

Hon: “...ja...”


I detta läge vänder jag mig om och ser... en stor mage... Herrejävlar... kvinnan bakom mig är gravid... Lite lik Madde Prim.... Men Madde är väl ändå inte gravid?... Hjärnan försöker koppla om... “-Oerhört likt Madde Prim... men ändå inte... och va fan Madde Prim är väl inte gravid... eller är hon det?...shit...shit...shit... Hur fan gör jag nu??? Tänk om det är Madde Prim och jag borde vetat om att hon var med barn... eller än värre... Tänk om det inte är Madde Prim...utan en helt okänd människa??? Då tror ju hon att jag står och sprudlar sexuella signaler och ger en invit till samkväm – Va fan!!”


JAG MÅSTE TA MIG UR DETTA!!!:


Hur fan gör jag nu? Ser Rune i ögonvrån (alla i Sätila vet vem jag pratar om – Men för er andra: Rune är maestro gällande kött i byn och styr över den lokala, manuella charken med bravur. Runes köttkorv regerar!) Jag anar som sagt Rune i blickfånget och ropar: “-Rune – Har ni 4 kryddor?” Rune: “-Nej, men jag kan fixa det om du vill? Ta salt, peppar och två andra valfria kryddor, vips fyra kryddor"!”. Jag tänker: “-Tack Rune”. Men...hon står ju fortfarande kvar och jag känner, förmodligen i fantasin, brännande blickar i nacken som säger: “-Jävla idiot – kör några bättre raggningsrepliker nästa gång”


Herrejävlar! Hon måste ju på riktigt tro att jag har som vana att stå och limma på brudar vid kryddhyllan på Carlsson´s. Men precis när jag ska vända mig om, för att på något sätt försöka förklara den prekära situationen jag nu satt mig i, så är hon borta. Ett äkta Keyser Soze moment... “-That was his power. The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist. And like that, poof. He's gone.”... fast med “she” istället för “he” ringer i öronlocken...


Shit – Jag ska ju ha charlottenlök också... fan. Måste hon stå så jävla länge i grönsaksavdelningen... Låtsas titta på en burk med inlagda murklor istället...


Precis i det läget möts våra blickar...

Min blick säger något i stil med: “-Förlåt – Jag trodde du var någon helt annan! - Jag är inte alls ute efter skaffa billigt gänga vid kryddhyllan, herregud! Jag är ju för fan en trogen snubbe som älskar Ellen och vi har till och med barn ihop. Jag skulle inte vara otrogen ens om man kastade Jenna efter mig - Ja, du hörde rätt!!! Barn i tell you! Jag har barn!!! Jag vill inte vara otrogen!!!”


Hennes blick säger något helt annat: “-Hej då. Kul att träffas – Jag vet att du tog fel på person – men det gör inget – shit happens.”


Ja... shit happens... Och jag känner mig jävligt svensk ibland...


Men min Wallenbergare blev gottigt god...hur som helst. Skulle gärna bjudit...vem du nu än var som stod och kryddfluktade tillsammans med mig.... du var hur som helst inte Madde Prim.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar