onsdag 8 februari 2012



En soppa man nästan kan äta ihjäl sig på...


Firar min bloggs födelse med en tvårätters. Älskar som sagt god mat och älskar också att laga mat.
Om det är gott får andra uttala sig om. Jag brukar tycka det, men det kan ju också i och för sig bero på att jag oftast lagar sådant jag gillar. Eller iallfall tror att jag ska gilla. Brukar nämligen ytterst sällan laga samma rätt flera gånger, utan det är alltid något som blir olikt.

Så är det dock inte med dagens förrätt - Den kan man nästan äta ihjäl sig på och den är faktiskt nästan till och med godare dagen efter tillagning. Min absoluta favoritsoppa!

Räksoppa med handskalade räkor med bas från en fond gjord på skalen. I grunden ett Mannerström recept är väl bäst att tillägga.

Inte komplicerat alls - Men jäkligt gott. Färdig på en rund halvtimma.

Skala ett halvkilo räkor. Ta tillvara skalen. Ställ de skalade räkorna i kylen. Fräs skalen i en kastull med olivolja. Smacka i gul lök, fänkål och lite tomatpuré och fortsätt puttra en stund.

Häll på 6 dl fiskbuljong och lite vitt vin. Låt koka ihop i ungefär 10 minuter.

Sila och häll tillbaka buljongen i kastrullen. Häll i grädde (ca 3 dl), Koka 10 minuter och smaka sedan av med salt och peppar. Mannerström kör i sitt recept med cognac. Kostigt nog har den råvaran en lustig förmåga att försvinna här hemma. Jag brukar istället hetta upp den med lite Cayennepeppar.

Garnera med överdrivet mycket räkor och dill. Servera rykande varm!

Smaklig måltid!

Nu går vi på huvudrätten som blir fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar