tisdag 20 mars 2012

Jag är Jägare - Mikael Jägare

Ahhh - Nu fick jag frågan igen!

Jag överdriver inte när jag säger att jag får samma fråga minst ett par gånger i veckan.
Fast i lite olika former.

"-Du det där namnet, Jägare - Vad hette du innan du tog det?"
"-Jägare, är det firmanamnet?"
"-Hur kom du på ditt "artistnamn"?"
"-Varför tog du det namnet? Bara för att du jobbar med det eller?"

Reder ut begreppen en gång för alla. Jag har alltid hetat Jägare.
Det är min mors efternamn.

Att jag sedan råkade snubbla in på Dianas Stigar är en ren slump.

Namnet härstammar från Norrbotten, Nederkalix, Mansheden och det var min morfars far, Johan, som först fick namnet som knektnamn.

Nils Johan Nilsson Jägare var född den 15.12 1869 son till bonden Nils Olof Johansson i Gammelgården och anställdes som soldat den 3/11 1891. Avlade år 1894 korpralexamen med betyget "Med beröm godkänt". Deltog i fälttjänstövningarna i Dalarna 1897.
Utnämndes till korpral den 23/5 1905 och till distinktionskorpral den 12/4 1907.
Erhöll svärdsmedalj år 1917. Tjänstegjorde i sina yngre dar flera gånger som instruktör på
beväringsrekrytskolor och på 1920 och 1930-talet som snickare hos kasernofficeren. Död den 25/11 år 1932.

Min anfader Johan Jägare var gift två gånger, först med Maria Fredrika Eriksson som han fick tre barn med (Rudolf, Helga och Hildur). När Maria avled 1873 gifte han om sig med min anmoder Brita, som först arbetade som hushållerska och tog hand om barnen.

De fick sedan åtta barn: Edvin, Fredrik, Oskar, Axel 1 (som dog när han var 10 år), Naima, Elis, Herbert (min morfar) och Axel 2.

Min ståtlige morfar Herbert till vänster. Vila i frid.


Så då var detta redovisat och klart :-)

Ha en trevlig kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar