söndag 12 februari 2012

En kärleksförklaring till en kastrull!

Vissa prylar i köket är liiiite bättre en andra. Fick för något år sedan tips av en bekant om något som kallades "Crock-Pot" (Tack Åsa Hedebratt!). Och denna investering är något av det klokaste jag gjort. Jag fick samtidigt tipset att beställa den från England, där priset var ungefär hälften av vad de kostar i Sverige. Dessutom var de svåra att hitta här hemma. Hittade en engelsk elshop på nätet, betalade med kort och ett par dagar senare levererades denna underbara produkt hem till dörren. Och det är verkligen en superbra grej! Även om min har en liten charmig buckla som den förmodligen fått vid transporten från England. Gör hur som helst ingen skillnad på smaken.


Det är alltså en slowcooker som under sakta tillagning lagar maten till smaksensationella höjder. En bra bonus är att den är superenkel att använda. Smacka bara i det du vill tillaga, dra på timern, antingen på hög eller låg effekt och "pling" si så där 7-8 timmar senare så har du en glimrande god måltid. Och man misslyckas aldrig!. Resultatet blir kanon varje gång. Ju längre och lägre tempratur, desto bättre resultat. Jag kör nästan alltid på lägsta tempraturen.


Jag har nog testat att laga det mesta i min, med fördel kött. Ofta blir faktiskt det lite "billigare" köttet bäst. Som exempelvis bogkött. Man kan antingen välja att bryna köttet innan, men det funkar utmärkt att bara slänga i ingredienserna som de är. En sak har jag dock lärt mig och det är att man behöver "överkrydda" lite, mot vad man kanske gör i när man gör en "vanlig" gryta. Salt och kryddor har av någon anledning förmågan att "försvinna", fråga mig inte varför. Använd också rikligt med buljong, gärna egengjord för bästa resultat.


Givetvis går så kan man ju även göra även fisk och fågel i "Crocken". Här ovan exempelvis citronkyckling med persilja och rosmarin. Perfekt söndagsmiddag. Och även om det inte är söndag så är en strålande funktion att du kan smocka i alla råvaror i grytan innan du åker till jobbet. Sätta timern på 8 timmar och när den är klar så ställer den sig automatiskt i varmhållningsläge. Det innebär att du åka och arbeta och komma hem till en väldoftande anrättning och slippa ställa dig och slamra i köket det första du gör.


Jag är ju personligen lite av viltnörd och det blir ju så att det gärna blir just vilt som åker ned i "Crocken". Men det är ju också viktigt att de andra råvarorna är bra och fräscha. Här ovan är råvarorna till en gryta på ringduva - Med "fuskbuljong", men det går också.


Och så här ser grytan ut när den är klar - Gottigt värre!
En annan positiv egenskap är att den låga värmen gör att råvaror som exempelvis morötter och potatis sällan blir överkokta. De behåller oftast en lite tuggvänlig kärna.



Var inte rädd för att exprimentera. Blanda och lek. Och som sagt - Krydda väl och testa dig fram.
En gryta med olika inslag gör middagen till en njutning, Varför inte blanda nöt, fläsk och en kryddig korv som chorizo? Det rockar efter en lång, kall jaktdag!


Matlagande har ju också sina säsonger. En del av julens rätter slowcookas med fördel.
Här en liten julspecial - Oxbringa och julkorv. En kall julöl till det, så är man i sjunde himlen när väl tomten dyker ned genom skorstenen.


Och glöm inte bort att älska vilt! Min Crock har haft besök av nästan alla viltslag och allt blir gott. Ovan en mustig gryta på älg med enbär, timjan, morötter och potatis. Kan det smaka illa?
Nej, det kan det inte!

Och nej - Jag har inga som helst samarbeten med dem som säljer eller saluför Crock-pot. Jag bara tycker att det är en helt outstanding pryl som är värd varenda krona.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar