Medan många sitter och snackar om våra jägareförbunds
flathet i vargfrågan etc. Därför tänkte jag skriva om en helt annan sak som ofta
glöms bort.
Marknadsföring av jakten i folkhemmet.
Har alltid tyckt att våra jaktliga organisationer är oerhört
oengagerade när det gäller att försöka nå ut till gemene man i stugorna och
visa vad vi jägare egentligen sysslar med i skog och mark. Man borde vara
betydligt mer aktiv när det gäller att synas, både i rikspress- och TV i
positiva sammanhang.
När syns man idag utanför de egna leden? Kanske när rådjuren
äter upp blommor i trädgården? När bönderna har problem med vildsvin? Eller
varför inte i en spännande debatt om tjuvjakt på varg i TV, där smarta
producenter ser till att få med de värsta avarterna från för- och motsidan –
För att göra ”bra TV”.
Jo… dessa heta jaktliga ämnen får säkert framförallt
ungdomar att bli intresserade av jakt...eller inte.Man måste ut och visa att jakten är spännande, rolig och intressant. Exakt så som man gör när man marknadsför andra produkter eller aktiviteter – Det är ingen som helst skillnad – Reklam säljer.
Jag tycker faktiskt att våra förbund har det största
ansvaret gällande att marknadsföra jakten i folkhemmet. Det håller inte att
sitta och dunka sig för bröstet och framhävda sig själv internt och tro att man
ska öka tillväxten per automatik.
Jag tvivlar dock på att man vid något enda
tillfälle ens försökt att komma in till våra stora svenska TV kanaler för att
diskutera frågan?
Vi är säkerligen nära en miljon människor som på nära håll
berörs av jakten. Jakten omsätter drygt 3 miljarder kronor varje år. Är inte
det underlag nog för att få ett program i TV?
Minst 300 000 av dessa människor är aktiva jägare, vilket
gör jakt till en av våra absolut största folkrörelser. Antal sporter som
engagerar fler aktiva är sannolikt räknade på en hand. Ändå får sport extremt
mycket tid i tv-tablåerna.
Sticker kanske ut hakan nu, men jag anser att våra
jägarförbund de sista 10-15 åren, helt lagt ansvaret gällande marknadsföringen
av jakten på oss som är externa producenter av tv, dvd och jakttidningar.Och det tycker jag är rätt galet – Varför ska man lägga detta ansvar på andra?
Vore intressant att få reda på hur stor den externa
marknadsföringsbudgeten inom våra två stora jägarorganisationer är. Men det
kanske går att ta reda på? Och om det går, så vore det minst lika intressant
att få veta hur man använder slantarna.
För inte har jag direkt sett TV-spottar, annonser i
dagspress eller reklamtavlor på stadens torg, som ska locka människor att
intressera sig för jakt.
”-Jo, men vi har ökat – När det gäller kvinnliga jägare.”
Visst, det är säkert så och det är väl toppen. Men jag är ganska övertygad om
att det är viktigare att ungdomar rekryteras – Oavsett kön.
Jag tror att man någonstans kanske missuppfattat? När vi i decennier
har tjötat om att jägarkåren håller på att förgubbas… så menade vi kanske inte enbart
att vi behövde mer kvinnor inom jakten, även om det är både trevligt och
nödvändigt. Men det vi menade var nog snarare att vi skulle göra något för att få in yngre människor – Oavsett kön.
Jägarkåren splittras mer och mer för varje dag som går.
Framförallt Jägareförbundet håller nog också på att tappa medlemmar – Och det
är inte bra. Vi behöver en stark organisation som för vår talan.
Idag verkar det dock som om vårt största förbund är minst
lika splittrat som jägarkåren i övrigt – Enbart på grund av vargens
återinförande egentligen.Nu verkar det mesta handla om att låta så mycket som möjligt, framhäva sin egen personliga förträfflighet samt bevaka sitt eget revir och position. Kanske inför en framtida politisk karriär - Vad vet jag.
Men samtidigt glöms allt det som positivt med jakten bort,
man tappar generationer av jägare och därmed kan vi väl inom några år också glömma
allt vad jakt heter?
Oavsett om vi har varg eller inte.
Fast det är klart. Allt är inte gråmulet. Om 20 år kommer vi iallafall ha mixat upp gubbträsket med lite tanter också. Och det är väl bra?
Fast det är klart. Allt är inte gråmulet. Om 20 år kommer vi iallafall ha mixat upp gubbträsket med lite tanter också. Och det är väl bra?
Helt rätt Mikael, en fråga jag har framfört ett flertal gånger i min blogg. Självklart kan allt göras bättre och fokus läggas på det roliga även om det väldigt lätt försvinner i konflikt-träsket när man närmar sig den dagliga median. Jag tror att vi kommer att se en hel del nyheter från Jägareförbundet på den front du efterlyser detta året. Utöver det håller en filmserie om jakten som något positivt på att färdigställas, kommer i en kanal/dator nära dig under hösten så håll ögonen öppna! Sen har vi ju videoserien "jaktens själ" som presenterades av själva kulturministern på Skansen. Allt är inte dystert, men självklart kan och ska vi alla hjälpa till att lyfta fram det som gör att vi själva tycker jakten är en höjdpunkt i livet.
SvaraRadera/Björn Sundgren
Låter ju toppen Björn. Var kommer filmerna du talar om visas?
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet är viktigt att försöka få in fler ungdommar i jakten, det gäller att underlätta för dom att få någonstans att jaga efter att dom har avlagt sin Jägarexamen. Sen tror jag att vi som är jägare redan ska försöka bjuda med någon ung att vara med på jakt. Det gäller att fånga de ungas intresse för jakt. Det gäller att få en posetiv bild av jakt, i riksmedia och på vissa internett sidor är det mycket negativa inlägg om jakt. Kommer att ta upp dessa frågor på nästa styrelsemöte jag ska ha.
SvaraRaderaDet är inte bara för jägare som vargen är ett problem, glöm inte det. Den ställer till skada för djurhållare som producerar mat till resten av befolkningen också. Jag tror hoppas och räknar med att tack vare den senaste köttskandalen kommer människor i allmänhet bli mer intresserade av varifrån maten kommer och hur den produceras. Därifrån är inte steget långt till vårt fina ekologiska viltkött.
SvaraRaderaJag är säker på att en attitydförändring kommer att ske, till vår fördel.
Mer information till alla, från dagis och uppåt. Kunskap om djur, miljö, KRAV-produktion och mat ger så mycket annat "på köpet".